Rode Ruiter

een eigen verhaal

  • Home
  • Over mij
  • Werk met mij
    • Storytelling
    • Cultuureducatie
    • Verhalenverteller
    • Metaforen
  • Klanten
  • Blog
  • Contact

Geen drie, maar vier tips!

02.01.2014 door Iris // Reageer

Twee meiden kloppen op de deur en vragen waarom er geen meidensoos is. De teamleider vertelt de meiden dat er geen vrouwelijke vrijwilliger is, dus dat het daarom niet door kan gaan. De meiden zeggen dat zij geen bezwaar hebben tegen een mannelijke begeleider, maar de teamleider zegt dat dat voor andere meiden wel een probleem is, dus dat de soos daarom niet door gaat.

Hij gaat weer tegenover mij zitten en zegt: kijk dat bedoel ik nou. Als er meer subsidie komt, kan de meidensoos weer openen. Hoe kan ik nu uitleggen dat het echt belangrijk is wat we doen en daar meer geld voor krijgen.

We hebben een gesprek over hoe de organisatie duidelijker kan laten zien wat ze doet om het hart van de ambtenaren en de medewerkers bij de fondsen te raken. Mooier dan dit kan ik het niet krijgen, want dit is waar het om gaat. Ik geef de teamleider drie tips:

1)     Luister!
2)    Vertel dit verhaal.
3)    Laat het de meiden zelf vertellen (of andere jongeren met een ander verhaal dat je onder de aandacht wilt brengen).

Het allerbelangrijkste is luisteren. Luister naar wat de jongeren waar jullie het werk voor doen te vertellen hebben. Luister met je oren en met je hart en geef dat verhaal door. Dat is het verhaal wat je wilt vertellen. De cijfers, de onderbouwing is bijzaak. Als je het echte authentieke verhaal wilt vertellen, laat de jongeren dat dan zelf vertellen, zoals de meiden die aan de deur kwamen. Zij kunnen vertellen wat ze bij deze meidensoos vinden, zij kunnen vertellen wat ze missen en waarom ze het belangrijk vinden dat de soos er is. Neem tijd voor hun verhalen. Natuurlijk is het handig als jij opschrijft wat zij zeggen, dan kan je er een lopend verhaal van maken, maar gebruik hun ingrediënten en hun taal. Quote de jongeren als je dat liever doet, maar laat hun verhaal horen. Daar zit het hart in.

‘Great’ zegt de teamleider en hij schrijft alles op. ‘Great’, ik ga ermee aan de slag. Dank voor je tijd. Het adviseringsgesprek dat we hebben, komt voort uit een match van Bedrijf en Samenleving in Delft. Bedrijven bieden  expertise, materialen of menskracht om instellingen, goede doelen en andere clubs verder te helpen. In ruil voor die investering biedt de geholpen organisatie een podium voor een wederdienst in de vorm van PR of iets van die strekking. Voor wat, hoort wat!

De teamleider vraagt of ik zijn stukken die hij in de vakantie gaat schrijven van feedback wil voorzien. Natuurlijk wil ik dat doen. De club doet goed werk en daar wil ik mijn steentje aan bijdragen.

Jammer genoeg heb ik nooit meer iets gehoord. Blijkbaar zijn de goede intenties op de plank blijven liggen. Dus een vierde tip voeg ik graag aan het rijtje van drie toe:

4) Maak tijd om je verhaal goed over het voetlicht te brengen.

Heb je die tijd niet, huur dan iemand in. Een goed verhaal levert meer op dan je denkt!

www.roderuiter.nl

 

Categorie // Storytelling Tags // Bedrijf en Samenleving Delft, drie tips, eigen verhaal, elementen in verhalen, empathie, fondswerving, jongeren, luisteren, Rode Ruiter- Een eigen verhaal, storytelling, tijd om te schrijven, vier tips, voor wat hoort wat

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis tips

Recente berichten

  • Winterse Wonder Wereld Wringt
  • Toen ik mijn smartphone thuis liet liggen…
  • Door het oog van de kat…
  • Een zin per dag
  • Mythos 7 – Ruiter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

© 2021 Rode Ruiter | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie ⋆ WordPress