Goed voorbeeld doet goed volgen. Dat blijkt maar weer als ik in een klas een les creatief schrijven geef en de meester vol aandacht bij mijn les is. Hij geeft niet alleen aandacht aan mij en aan de materialen waarmee we werken, hij geeft ook aandacht aan de kinderen en behandelt hen met respect. Als de kinderen iets niet begrijpen, helpt hij mee om het uit te leggen.
Ook de juf binnen het speciaal onderwijs is uiterst betrokken. Ze denkt mee, legt uit en samen prijzen we de kinderen die hun gedichtje voorlezen. Alsof we het afgesproken hebben, want als uit één mond zeggen we: “prachtig, heel goed gedaan.” Positieve benadering en betrokkenheid van de leerkracht zorgt ervoor dat de leerlingen optimaal meedoen.
Voorbeeld doet volgen. In een klas waar ik dezelfde les creatief schrijven geef, zit de juf ondertussen andere dingen te doen. Ik zie uit mijn ooghoek dat ze werk van de kinderen nakijkt. Moet ook gebeuren natuurlijk, maar haar gedrag heeft direct effect op de kinderen. Als de kinderen klaar zijn met een stukje van de opdracht die ik geef, pakken ze hun werkschrift en gaan door met taal of rekenen. Als ik de tweede les de gedichtjes van de eerste les terug wil geven zegt ze: “nee die hoef ik niet, wij zijn niet zo van de gedichtjes.” Dat de gedichtjes van deze groep minder zijn dan van de andere groepen, verbaast mij niets. Waar je energie instopt groeit of dat nu positief is of negatief.
Voorbeeld doet volgen getuige ook dit filmpje, dus wil je een gedragsverandering, geef zelf het goede voorbeeld!
Leuke blog, super!