In een tijdschrift van Moti (museum of the image) las ik: ‘In het boek Metaphores We Live By betogen onderzoekers Lakoff & Johnson dat menselijk denken fundamenteel metaforisch werkt. Metaforen maken het mogelijk om fysieke en sociale ervaringen te gebruiken om talloze andere onderwerpen te begrijpen. Onze leefwereld is abstract geworden. We zijn continu op zoek naar visualisaties en ervaringen die duidelijk kunnen maken hoe we dingen kunnen zien.’
We gebruiken metaforen om de wereld om ons heen te begrijpen. Een beeldspraak geeft toegang tot het beeld dat uitdrukking geeft aan de situatie. Sommige mensen zien makkelijker en sneller beelden dan anderen, maar bij bekende metaforen weet iedereen wat er bedoeld wordt. Bij ‘de paarse krokodil’ weet iedereen waar ik het over heb. Dat iedereen een eigen beeld heeft bij ‘de paarse krokodil’ maakt niet uit voor de boodschap die ermee gegeven wordt.
Goede sprekers gebruiken vaak beeldspraak om hun boodschap kracht bij te zetten. Die metafoor, dat verhaaltje maakt dat de boodschap beter blijft hangen; zorgt er zelfs voor dat de essentie na langere tijd nog aan kleine haakjes aan je hersenen vast zit, waar door je in staat bent de boodschap te reproduceren. Wil je dus dat je boodschap blijft hangen, maak dan gebruik van beeldspraak. Maak het beeld zo dat mensen werkelijk zien wat jij bedoelt.
Picasso, beelddenker bij uitstek, vroeg de interviewer wat hij bedoelde toen deze aan hem vroeg waarom hij de mensen niet schilderde zoals ze werkelijk waren. De man toonde een foto van zijn vrouw en zei: ‘Dit is mijn echtgenote’. Picasso reageerde verbaasd: ‘Uw vrouw is wel erg klein en plat, nietwaar?’
Metaforen bedenken kan je leren. Meer weten: www.roderuiter.nl
Geef een reactie