Onze kat kijkt graag tv. Zodra er een natuurprogramma voorbij komt met leeuwen, tijgers of andere katachtigen heeft het scherm haar onverdeelde aandacht. Ze raakt er zelfs een beetje opgewonden van. Gisteren werden de beelden haar even teveel. Ze zonderde zich af waarop wij een andere zender opzetten. Na 5 minuten kwam ze terug. Mauwend voor het scherm bleef ze staan. Zodra we het natuurprogramma weer opzetten, sprong ze op de stoel en keek ze weer volledig gefocust naar haar soortgenoten.Lees verder →
Hoezo?…lezen niet leuk?
Het is altijd weer een feestje, de finale van de Beste Boekenquiz! Dit keer streden de Van Ostadeschool, de Meester Schabergschool en de Voorsprong uit Den Haag in de bibliotheek van de Schilderswijk met elkaar om de Beste Boekenquiz Bokaal. Hoewel de Voorsprong met een achterstand begon, omdat ze naar de verkeerde bibliotheek waren gelopen, sleepten ze toch een van de bokalen in de wacht. De andere bokaal ging naar de Van Ostadeschool. De leerlingen van deze school gingen compleet uit hun dak toen ze de bokaal in ontvangst namen.Lees verder →
Ver-Beeld
Het was op een miezerige middag van onze vakantie in het gebied Maasduinen (Noord-Limburg) dat we galerie World Art House binnenstapten. Ons oog viel op een totempaalachtig beeld; smal, lang, donkerhout, puur en toch bewerkt. In de tuin stonden meer van dit soort beelden. Ook kleinere varianten. We waren ervan onder de indruk. Voor ons niet betaalbaar, dachten wij, maar dat bleek mee te vallen. Toen de beelden binnen ons bereik bleken, kwam de keuzestress. Deze of die, maar deze is ook wel mooi. Grappig genoeg kwamen we toch snel tot een keus en kochten we een van de beelden in een impuls. Lees verder →
Woordkijker
Twee aan elkaar geplakte wc-rollen vormen een woordkijker. Dat hebben we de groep leerkrachten die meedoet aan de workshop literair vanuit Kunst Centraal verteld. Daarom kijken 17 vrouwen nu door wc-rollen en verzamelen ze woorden; dingen die ze zien als ze door de koker kijken.Lees verder →
Gek gezicht!
Toen onze dochter net kon lopen hebben we haar aan tafel gezet met papier en vingerverf. Ze stopte alles in haar mond, maar de verf smaakte niet lekker, dus al snel ging de verf op het papier. Smeren en wrijven was wel leuk, maar het resultaat was een grote groen-grijze vlek. Al snel kreeg ze door dat verschillende bewegingen verschillende resultaten opleverden: een experiment in de schilderkunst was geboren. Gaandeweg ontwikkelde haar repertoire zich: krassen werden lijnen, lijnen werden figuren. De bedoeling was niet altijd duidelijk, maar het plezier én het resultaat waren en niet minder om. Sommige van haar eerste werken sieren nog steeds onze muren. De eerste figuren bestonden vaak uit een vorm die rond bedoeld was met twee punten er in. De oervorm van het gezicht. Later volgden mond, neus en zelfs het verdere poppetje compleet met zes of zeven vingers aan elke hand. Niets bijzonders, toch? Of ja, wel eigenlijk. Eenmaal op school ontstond bij haar het besef dat ze tekort schoot in haar tekenkunst: andere poppetjes leken beter, gezichten mooier. Hoe we haar ook aanmoedigden in haar kinderlijke tekenkunst, het onschuldig genieten was er vanaf. Alles werd vergeleken met werk van anderen en kritisch beoordeeld. Oorspronkelijkheid en fantasie legden het af tegen ‘hoe het moest’; het navolgen van de al dan niet zelfopgelegde regels. Een modelgezicht werd de norm, alles wat afweek ‘gek’.Lees verder →