Rode Ruiter

een eigen verhaal

  • Home
  • Over mij
  • Werk met mij
    • Storytelling
    • Cultuureducatie
    • Verhalenverteller
    • Metaforen
  • Klanten
  • Blog
  • Contact

Brood en spelen

16.11.2024 door Iris //

Tafels vol boterhammen, fruit en pakjes sap. Dozen met sinterklaaspapier, kruidnoten in bakjes, het is een drukte van belang in de lerarenkamer van de Willem Alexanderschool in Rotterdam. Gelukkig is er een fonds dat de boterhammen betaald voor kinderen die thuis geen ontbijt krijgen. Er zitten 320 kinderen op de school.

De kinderen in de klassen waar ik kom voor de les klaterende klanken spreken thuis allemaal een andere moedertaal. Op mijn vraag wat de kinderen thuis spreken, gaat het van Turks en Marokkaans tot Hindi, Portugees en Papiamento. Wel vaak samen met Nederlands.

De klaterende klanken worden dan ook goed herkend. ‘O, dat lijkt op Koerdisch’ zegt een meisje en dat klopt. Pools wordt vaak voor Russisch aangezien, maar de klank zit in de goede richting. Een jongen roept hard als hij Turks hoort ‘dat is mijn taal’ en er is een meisje die nauwgezet vertelt wat er in het Arabische is gezegd. De gezichten glunderen bij het herkennen van de moedertaal.

Dat is wat de klaterende klanken zo mooi maakt. De kinderen voelen zich gekend in hun moedertaal. ‘Doe je dit vaker?, ‘kom je volgende week weer?’ geeft aan dat de kinderen het een leuke les vonden.

Wil je deze les ook bij jou op school? Neem contact op, dan kijken we naar de mogelijkheden

Categorie // Cultuur-educatie Tags // cultuur-educatie, klaterende klanken, moedertaal, Rode Ruiter- Een eigen verhaal, verhalen, verhalen vertellen, verhalenverteller

Vleugels van inkt

05.03.2024 door Iris //

De kraanvogel maakt zich van het papier los en vliegt weg….
Die kraanvogel ben ik als ik, na het vertellen van twee verhalen, de complimenten hoor van de kinderen van groep 6 van de Prinses Ireneschool.

‘Ik zag het verhaal helemaal voor me als een plaatjesboek in mijn hoofd.’
‘Je hebt zo’n mooie stem.’
‘Het was zo fijn met de gebaren erbij die maakte het verhaal helemaal af.’
‘Door de gebaren kon ik het me nog beter voorstellen.’
‘De stemmen die je deed pasten heel goed bij het verhaal.
‘Ik vond het zo fijn dat ik het beeld zag en ik mijn eigen fantasie kon hebben’.

Het is heel fijn als een verhaal goed binnenkomt en het is super als je als gast in de klas gedragen wordt door de groep en de leerkracht. De juf had in de ochtend uitgelegd dat vertellen ook een kunstdiscipline is. De kinderen associëren kunst met knutselen, maar ik heb uitgelegd dat dit ook kunst is. En dat is het ook, want het verhaal spreekt het hart en de verbeelding aan. En bij kunst gaat het om de verbeelding en het stimuleren daarvan.

We komen al een aantal jaar in het kader van de kunstweken op deze school. Een maal per jaar is mooi, maar als je ziet wat het met de kinderen doet en hoeveel impact het heeft is wat mij betreft 1x per jaar te weinig. Voor het stimuleren van de fantasie, de taalontwikkeling, voor het leggen van verbanden tussen hoofd en hart, voor het leren van nieuwe woorden en nieuwe werelden kan het vertellen van verhalen in de klas niet vaak genoeg gebeuren.

Haal een verteller in de klas!

Categorie // Cultuur-educatie Tags // fantasie, Rode Ruiter- Een eigen verhaal, taalontwikkeling, verbeelding, verhaal, verhalen, verhalen vertellen, verhalenverteller, vertellen in de klas, verteller in de klas, www.roderuiter.nl

Tot in het diepste wezen

02.11.2023 door Iris //

kunstenaar: Emile van der Kruk

Op mijn uitgestrekte handen, legt ze haar handen in de mijne. Het oude vel voelt zacht. Op de maat van het lied Amsterdamse Grachten beweeg ik onze armen walsend heen en weer. Mijn blik haakt in haar lichtblauwe ogen. Ogen waar geen emotie uit te lezen valt. Ogen die in een andere wereld lijken te vertoeven. Toch blijven onze ogen verbonden. Heel even dwaalt ze af om daarna mijn ogen weer te vinden.

Veel koorleden lopen zingend door het publiek. Een enkel koorlid danst met iemand. Zo zingen en dansen we het publiek de zaal uit na een mooi optreden. Na afloop van het nummer rollen de tranen over mijn wangen. Tranen van verlies van wat niet terugkomt. Pijn om te zien dat mensen afscheid moeten nemen van de  man of vrouw die iemand was waar door ziekte  verandering in komt. Dat besef, die pijn raakte me dit keer extra.Lees verder →

Categorie // Storytelling Tags // brein structuren, muziek, Rode Ruiter- Een eigen verhaal, storytelling, verbinding, verhalen vertellen, www.roderuiter.nl, zingen, zingen voor ouderen

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 11
  • Volgende »

Gratis tips

Recente berichten

  • Dag Stichting Aanzet
  • Zwart gat
  • Hoe hoort het eigenlijk?
  • Brood en spelen
  • Vleugels van inkt
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

© 2025 Rode Ruiter | ontwerp & realisatie: Marleen de Korver Webcommunicatie ⋆ WordPress